کد خبر: ۲۳۴۰۵
|
۱۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

تولید ماده فایر استاپ برای جلوگیری از حریق کابل‌های برق| باید به سمت مرز‌های دانش حرکت کنیم

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تحقیقاتی تولیدی و صنعتی کرانگین، از تولید ماده فایر استاپ در این شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: ماده‌ای است که روی بخش‌هایی از کابل‌های برق زده می‌شود تا به این ترتیب اگر بخشی از کابل برق دچار حریق شد مانع پیش روی آتش شود. این محصول را بیشتر شرکت‌های آلمانی و انگلیسی تولید می‌کردند.

علی احمدی مدیرعامل شرکت دانش بنیان تحقیقاتی تولیدی و صنعتی کرانگین، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه اسم این شرکت برگفته از کرانه است که به عنوان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۳ توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان دانش‌بنیان شناخته شده است، اظهار کرد: فعالیت اصلی شرکت از سال ۶۶ شروع شده و مجموعا در شرایط فعلی بیش از ۱۵ محصول دانش بنیان تولید می‌کند که این محصولات در دو گروه شیمیایی و پلیمری هستند.

وی تصریح کرد: پلیمر‌های مهنسی شامل مت بلون که یکی از محصولاتی است در تولید لایه وسط ماسک برای جلوگیری از گردوغبار و میکروب‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌شود. ماده اولیه را از پتروشیمی دریافت و ان را به مت بلون تبدیل می‌کنیم که این محصول می‌تواند در کاربرد‌های مختلف تولید فیلتر‌های آب و روغن و هوا استفاده شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تحقیقاتی تولیدی و صنعتی کرانگین،ادامه داد: محصول پی آر تی است که برای تولید لوله آب گرم در لایه‌ها مختلف بوده که این محصول هم اکنون به کشور‌های همسایه صادر می‌شود. حدود ۱۰۰ تن به ترکیه صادر شده است. محصولات دیگری نیز در این شرکت تولید می‌شود.

احمدی از تولید ماده فایر استاپ در این شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: ماده‌ای است که روی بخش‌هایی از کابل‌های برق زده می‌شود تا به این ترتیب اگر بخشی از کابل برق دچار حریق شد مانع پیش روی آتش شود. استفاده از این مواد در کابل‌های برق کارخانجات یک اقدام مهم پیشگیرانه تلقی می‌شود که حالا مواد آن نیز در کشور با کمک یک شرکت دانش بنیان تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: این محصول ۱۵ سال است که در کشور تولید می‌شود به عنوان یک محصول دانش بنیان در کشور شناخته شده است به طوری که تمام تاییدیه‌ها و مجوز‌های لازم را دریافت کرده است.

احمدی درباره ویژگی‌های محصول تولید شده این شرکت گفت: تا پیش از این مواد فایر استاپ را شرکت‌های خارجی که در ایران فعال بودند تولید می‌کردند و در بازار ایران به فروش می‌رساند. ولی حالا که این شرکت‌ها از ایران رفته اند این محصول به طور کامل بومی سازی شده و از سوی شرکت تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی کرانگین تولید می‌شود. ولی متاسفانه در کشور ما فرهنگ پیشگیری وجود ندارد به همین خاطر خیلی توجهی به مواد فایر استاپ استفاده شده در کابل‌ها نمی‌شود.

این فعال فناور، درباره ویژگی مواد فایر استاپ تصریح کرد: مواد فایر استاپ که روی کابل برق زده می‌شود. این کابل اگر آتش بگیرد به مواد فایر استاپ که می‌رسد، از شعله ور شدن آتش به قسمت بعدی جلوگیری می‌کند. این مواد را بیشتر شرکت‌های آلمانی و انگلیسی تولید و در خاورمیانه عرضه می‌کنند که حالا ما هم با تولید این محصول وارد عرصه رقابت با این شرکت‌ها شده ایم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تحقیقاتی تولیدی و صنعتی کرانگین، در ادامه به تولید محصول رنگ‌های ضد حریق نیز اشاره کرد و گفت: این رنگ‌ها در مخازن نفتی و گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از بخش‌های مهم این شرکت دانش بنیان بخش تحقیق وتوسعه است که افراد زیادی در راستای توسعه مرز‌های دانش در آنجا فعالیت می‌کنند.

احمدی با تأکید براینکه تمامی محصولات با دانش بومی و فنی تولید شده است، افزود: تمام محصولات پلیمری تولیدی این شرکت روانه بازار شده است وقسمت و فایراستاپ و رنگ‌ها نیز همینطور. به غیر از این‌ها سه محصول جدید در حوزه پلیمرداریم که مراحل پایلوت را پشت سرگذاشتند و برای مقیاس صنعتی نیز در دست بررسی است. در این زمینه حدود ۲۰ نفر همکاری می‌کنند. در حال حاضر شرایط دنیا به گونه‌ای است که با یک یا دو محصول مدتی با مشکل مواجه می‌شوند برای اینکه مسیر توسعه را ادامه دهیم مجبور هستیم به سمت نوآوری حرکت کنیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرحله گرفتن ضمانت نامه‌ها کمک قابل توجهی کردند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایطی که داریم مثلا در حوزه آتش سوزی تا زمانی که یک جایی آتش نگیرد به سراغ تکنولوژی و فناوری جدید برای پیشگیری حرکت نمی‌کنیم متاسفانه این فرهنگی در داخل نهادینه شده است در حالیکه نباید اینگونه باشد. در هر صورت مسائل مربوط به مالیات و مواد اولیه دو مشکل اصلی برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد باید این موانع برطرف شود.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی